GrunderBibelen formidler nye forretningsideer som knapt noen har tenkt på. Nå har forfatteren, Peter Barbulla, laget en egen bok med hele 90 nye forretningsideer. Dette er nisjer, hull eller mangler i markedet, som venter på at noen vil gripe sjansen, for å utvikle disse til egen fordel.
Du får nå denne e-boken eksklusivt via Agenturer.no – og du får den helt gratis. Her vil du finne insprasjon og kreative ideer som kan trigge din egen fantasti – og skape nye inntektskilder!
Her gis inspirasjon for bransjer som Servering, Tjenesteyting, Sport, Fritid, Tekstil, Bil, Bygg, Håndverk, Mat, Helse, Teknisk, Kjemisk, Suvenirer, Gaver, Forlag, Journalistikk, Hage, Data, APPer, og mye mer.
Du får en 64 sider med 90 «halvtenkte» forretningsideer plukket fra forlagets base på over 1.200 sider med nye forretningsideer og oppfinnelser. Hele Gründerbibelen med over 600 komplette forretningsideer og nye oppfinnelser lansereres snart – og vi sender deg selvfølgelig en mail når den er klar.
Men nå kan du sikre deg 90 nye forretningsideer umiddelbart. Helt gratis og uforpliktende!
Meld deg på nyhetsbrevet til Agenturer.no og vi sender deg e-boken innen 10 minutter.
Nyhetsbrevet til Agenturer.no sendes ukentlig og består av tips om ledige agenturer og andre forretningsmuligheter (+ nyheter og sporadiske spesialtilbud).
Om Gründerbibelen
Gründerbibelen er en bok skrevet av Peter Barbulla. Boken handler ikke om hvordan du skal stifte ditt eget selskap, ulike selskapsformer, regnskapsføring, men gir deg konkrete forretningsidéer og oppfinnelser som du kan sette ut i livet. Boken gir deg også et tankesett som vil gjøre at du oppdager flere egne gründeridéer i din hverdag.
Drømmer du om å bli din egen sjef, ønsker å starte noe eget, så vil du finne masse inspirasjon og kanskje til og med den avgjørende idéen, som kan bli din nye levevei.
I boken er de fleste bransjer representert, og kan hende finner du flere forslag som passer til akkurat dine kvalifikasjoner og ønsker.
… og én ting til. Boken har et mangfold av innfallsvinkler som kan endre din tilnærming til kreativ business-tenkning. Det kan faktisk læres.
16 ulike temabøker!
Gründerbibelen er et nytt gründerverktøy proppfull av konkrete og lønnsomme forretningsidéer som kan forandre livet ditt. Boken har nå vokst seg så stor at den er blitt delt opp i 16 ulike temabøker med totalt over 600 ideer! Disse vil snart bli publisert som e-bøker på Grunderbibelen.no.
Frem til disse publiseres kan du få en gratis smakebit ved å melde deg på nyhetsbrevet til Agenturer.no over.
Slik kommer du opp med nye forretningsideer – Intervju med Peter Barbulla
Peter Barbulla – alias William Paul Barkley – må, uten tvil, være en av Norges mest kreative og oppfinnsome personer. Det går sjeldent en uke uten at han klekker ut nye gründeridéer. Noen ganger kreative, noen ganger geniale, noen ganger helsprø, og som regel en kombinasjon av disse tre.
Han er en god venn av Agenturer.no og under kan du lese litt mer om hans bakgrunn og måten han kommer opp med nye forretningsideer på.
Kan du fortelle litt om din bakgrunn?
Jeg tror jeg har bestandig vært businessorientert. Jeg har alltid vært tidlig ute, jeg startet min første riktige business allerede med 19.
Var så vidt begynt med utdannelsen, men var allerede «verdensmester» slik mange unge er. Jeg klarte å selge meg inn med merkevarereklame og hadde store navn på kundelisten. Utdannelsen med flere eksamener tok jeg vedsiden av. Dette var i Tyskland.
Jeg drev dette i over 8 år og hadde en fin kundeportefølje, men så ble jeg kjent med en norsk jente i Hamburg. Hun klarte å lokke meg til Norge i 1967.
Min bedrift solgte jeg til bestevennen, og flyttet hit uten å kunne språket.
Når begynte interessen din for nye og geniale forretningsideer?
Når jeg tenker meg om så begynte det i 9års alderen. Vi lekte røver, cowboy og Zorro. Jeg lagde mine egne sverd, hjelmer og skjold og solgte til venner på bestilling.
Ikke visste jeg at dette var butikk, men jeg likte det. Senere ble idéflommen satt på vent mens jeg drev «mitt eget» i 8 år.
Men kreativiteten fikk nytt utløp som intraprenør i fast ansettelse i Norge. Det tok ett år å lære språket og jeg tok BI som privatist. Jeg var reklamesjef i et stort varehuskonsern. Etter 11 år ble jeg headhunted til en av Norges største reiseoperatører med eget flyselskap. Også her ble det 11 år, men trangen etter å starte for meg selv, ble for stor.
Siden startet jeg flere virksomheter (16) av varierende slag. Når nye utfordringer fristet, ble de utprøvd. Det meste gikk, noe bedre enn andre, men jeg har til dags dato ikke hverken tapt på noen, ikke fått betalingsanmerkninger eller gått konkurs. Derimot ble det både AAA-rating og Gaselle, og i dag har jeg bra med salt i suppa, som man sier.
Men-, som så mange har opplevd, mistet også jeg interessen og ble utbrent på veggen, Nå bedriver jeg kun et lite nisjeforlag, skriver opp ideer, lager noen ganger prototyper, men driver også produksjon av tennis- og padel vedlikeholdsutstyr. Selvfølgelig egenutviklet.
Er ideene dine oppfinnelser?
Jeg ser de heller som fremfinnelser. Nesten alt som finnes opp er jo basert på ellers kjente komponenter og fremgangsmåter. Man kjenner til sveising, lodding, galvanisering osv. Man kjenner til de fleste råstoffer, materialer og fremgangsmåter. Det er jo bare å lage nye kombinasjoner som dekker det behovet som du har oppdaget.
Å oppdage nye nisjer, latente behov eller problem, er egentlig kjernen i saken. Har du først lokalisert en slik mangel i markedet, gir løsningen seg oftest av seg selv. Jeg ser mine fremfinnelser heller som forretningsideer. Alt munner jo ut på å tjene penger.
Hva er det første du gjør når du kommer opp med en ny forretningside?
Noterer med det samme. Jeg har alltid papir og penn i lommen. Erfaringen har lært meg at gode ideer er lysglimt som kan forsvinne etter få sekunder. Da sitter du igjen med at du bare husker du hadde en fin idé, men hva det var, – – – tjaaa???
Så sjekker jeg hva som finnes på om rådet, hva som likner, eller om noe kan forbedres. Jeg bryr meg ikke stort, om ideen er realiserbar, crazy eller kjempegod. Mange store produkter har startet med en idé som virket håpløs i utgangspunktet, folk trodde ikke på den, eller lo bare. Gehalten i en idé er den, gründeren gjør den til.
Etter en første kildesjekk lager jeg skisser, tenker, lage løsninger, og noen ganger en prototyp for å se om løsningen funker. I mange tilfeller er skisser, eller fotos av modellene viktig for å illustrere beskrivelsen.
Hvor mange av ideene kommer med i boken? Er det mange ideer du forkaster?
Ideer som er for abstrakte, blir lagt i arkivet. Kan hende at et senere lysglimt forbedrer dem til noe mer brukbart. Andre crazy ideer som kan ha en viss underholdnings-verdi, kan havne i boken. Disse kan være en verdifull trening i å utvikle abstrakt, kreativ businesstenkning, og hvem vet, -kanskje noe av disse tenner en spontan gnist til en helt ny idé hos leseren?
Hva er dine beste råd til hvordan andre kan bli mer kreativ og komme opp med egne forretningsideer?
Mengdetrening er her, som i mange andre sammenhenger, et nøkkelord.
Det du gjør mye av, kan du bli bedre i. Ideer avler ideer, så mengden er et mål i seg selv. Men for å få gnisten til å sprute, må du starte et sted.
Det finnes anbefalte fremgangsmåter om hvordan man kan bli mer kreativ. Jeg har prøvd noen og fant at de må ha blitt laget av teknokratiske «skrivebordskontorister». De liknet ikke på kreative prosesser, for meg var de alt for skjematiske og kunstig konstruerte. Ideer kan ikke fremtvinges, og jeg tviler på om de som har funnet på skjemaene, selv har kunnet produsere noen brukbare ideer ved hjelp av disse metoder.
Når jeg ser slike bilder, kommer ideene nesten av seg selv. Du ser jo problemet med egne øyne, gjør du ikke?
Slike situasjoner er ønskedrømmen for en kreativ sjel. Hva ville din løsning på dette problemet være? Eller vil du se min? sjekk nr. 66 på listen.
Som mengdetrening kan du la deg inspirere av mine over 500 forretningsideer.
Du behøver bare å lese stikkordene på den lange listen og få idé-kværna igang.
Bak hvert stikkord står det en tankeprosess som du selv kan fullføre (eller få den ferdig servert). De fleste problem kan ha flere løsninger. Dine kan være annerledes enn mine, og de kan være bedre. Jeg er tross alt også bare et individ som er laget til å tenke på min måte.
Jeg har 4 norske-, ett Europa- og 2 USA-patenter, men har ikke lenger interesse av å oppnå nye, selv om flere av ideene kan ha den «fornødene oppfinnerhøyden» i seg.
I og med at jeg publiserer disse, er allerede nyhetsverdien forspilt, og saken er ikke lenger en ukjent nyhet, eller patenterbar.
Jeg skriver bare opp alle ideene ettersom de kommer, bare det er jobb nok når jeg i snitt pønsker ut én ny hver eneste uke. Livet mitt har gått mer eller mindre i elleveårssykluser, og dette må være min tenkende og skrivende periode.
Håper at noe jeg har pønsket ut kan bli til en god forretningsidé for en driftig gründer.
Spørsmål og svar om Gründerbibelen og geniale forretningsideer
Det er over 600 nye forretningsideer fordelt på 16 temabøker. Boken handler ikke om alt det teoretiske rundt å være gründer. Den fokuserer bare på kreative forretningsideer og du finner massevis av inspirasjon, underholdning, og kanskje også en helt ny levevei.
Det avhenger av hva du trenger hjelp til. Vi har en del tjenester som kan være relevante for deg. Det inkluderer blant annet søk etter agenter og salgspartnere både i Norge og i utlandet, søk etter investorer, samarbeid med advokater, etc. Det letteste er om du tar kontakt med oss så finner vi raskt ut om Agenturer.no kan bidra konstruktivt.