Gründerbibelen – Nye forretningsideer

Gründerbibelen gir deg mer enn 300 geniale og nye forretningsidéer som knapt noen har tenkt på. Boken handler ikke om hvordan du skal stifte ditt eget selskap, ulike selskapsformer, regnskapsføring, men gir deg konkrete forretningsidéer og oppfinnelser som du kan sette ut i livet. Boken gir deg også et tankesett som vil gjøre at du oppdager flere egne gründeridéer i din hverdag.

Gründerbibelen er et nytt gründerverktøy proppfull av konkrete og lønnsomme forretningsidéer som kan forandre livet ditt. Boken er på 540 sider og over 200 illustrasjoner.

Drømmer du om å bli din egen sjef, ønsker å starte noe eget, så vil du finne masse inspirasjon og kanskje til og med den avgjørende idéen, som kan bli din nye levevei.

I boken er de fleste bransjer representert, og kan hende finner du flere forslag som passer til akkurat dine kvalifikasjoner og ønsker.

… og én ting til. Boken har et mangfold av innfallsvinkler som kan endre din tilnærming til kreativ business-tenkning. Det kan faktisk læres.

Få flere rykende ferske upubliserte ideer

Peter Barbulla har over 100 gründerideer som enda ikke har gått i trykken. Når du bestiller boken kan du velge en bonuside som du får inkludert i kjøpet (bare skriv ideen du ønsker i kommentarfeltet ved bestil

Ønsker du flere upubliserte ideer så kan du bestille flere ideer for kr. 50 per stk.

Liste over upubliserte forretningsideer (i) illustrert

  1. Kiddingbook (data)
  2. Barbarisk oppblåsbar rabarbra (Crazy)
  3. Seven Elever. Opening hours seven to seven (elevbedrift?)
  4. Sykkelgjerde   (kreativt produkt) (i)
  5. Frysedessert  (produkt)
  6. Mopsy, grønn nærtransport (teknisk produkt) (i)
  7. Fangdrone Hauken (teknisk)  (i)
  8. Iberia Sniglemiddel (produkt)
  9. Gyldenlær  (produkt/suvenir)
  10. Middel mot leddgikt  (produkt, reseptfri) 
  11. Løsning på ulv/sau problemet  (data/teknisk)
  12. Forbedrete hundeposer   (produkt)     (i)
  13. Der er fortsatt penger i slanking.  (produk/tjenesteyting)
  14. e-bok som ennå ikke finnes  (data og produkt)
  15. Høreapparat-renser  (produkt)    (i)
  16. Pullover rescue. Genser-redderen (tjenesteyting) )  (i)
  17. Bilbelteguide (bakseteproblemløser)
  18. Massasje med Ralf    (novelle, tjenesteyting) 
  19. Kalenderpikkene  (crazy)
  20. Vedhogst  (lavterskelidé)
  21. Diesel av plastsøppel (ny industri)
  22. Plast av plastsøppel   (ny industri) (i)
  23. Munnluktmåler (produkt, teknisk) (i)
  24. Ø-kjøring  (Ny APP) (delingsøkonomi)
  25. Solcellepaneler (rørteknikk for tak med «feil solvinkel») (i)
  26. Den virtuelle shoppinggaten (data)
  27. Gassballonger som fugleskremsel  ( produkt)  (i)
  28. Knirkebeinerrennet  (crazy) en stor sjanse for event-arrangører
  29. Propolis  ( produkt)    (i)
  30. VandreVippen  ( produkt)   
  31. Bilhjul-løfter (teknisk produkt)  (i)
  32. Bikkjevandring  (crazy)
  33. Knee- og albuesalve  (crazy)
  34. SuperAPP    (data)
  35. Ungdomskilden «Jungbrunnen»   (en beauty-greie)
  36. Småtransport-APP  (data/delingsøkonomi)
  37. ElbilPartner  (crazy)
  38. Free recreation and retreatment  (litt crazy)
  39. Forbedret trampoline  (produkt)   (i)
  40. FingerMAT  (produkt/servering/franchise)  (i)
  41. Utdrikkningslag for gullbryllupsjonister (crazy)
  42. Eplechips  (produkt)   (i)
  43. Microlager  (tjenesteyting, mest aktuelt i grensenære strøk)
  44. Beste insektmiddelet (produkt, kjemisk/teknisk)   (i)
  45. Strikking (småindustri)  (i)
  46. Noe innen turisme i Italia  (investering)
  47. Balkong for ettermontering (produkt)   (i)
  48. Rulleblad til salgs  (crazy)
  49. Brannsikker ladeboks for smartphoner  (teknisk produkt)  (i)
  50. Høyeffektiv nyppefjerner  (produkt)   (i)
  51. Den «ærlige tuben» (produkt)   (i)
  52. Kaffe-flagg  (crazy)
  53. Trampoline-Extender (produkt)  (i)
  54. NudiTrim  (tjenesteyting) 
  55. Fritidsfiske etter reker (produkt)  (i)
  56. Elevbedrift/attåtnæring (produkt)  (i)
  57. Ny vannløper (teknisk, sport) (i)
  58. Engangsgrilloppsamler  (produkt)  (i)
  59. Kombucha-bryggeri   (produkt)  (i)
  60. Like-Collector   (crazy/data)
  61. Ny/gammel grønnsak(landbruk/gartneri) (i)
  62. Sandtruger  (produkt/resirkulering)
  63. Bygningsmaterial av avfallsplast (resirkulering)
  64. Basseng for skråtomt (craz)
  65. Bilbergingsbukk  (flomhjelp/teknisk)  (i)
  66. Dekkluftautomat  (teknisk)  (i)
  67. Picturekiller (ny APP)
  68. Ny hjelpeAPP (crazy)
  69. Tandemrullator (teknisk(i)
  70. Start ditt eget klesmerke  (design/handel) (i)
  71. Bibliotell  (overnatting(i)
  72. Problemløser for Smart-phones (nisjeprodukt)
  73. Fyrverkeri (handel)  (i)
  74. Restaurant-idé   (crazy/servering(i)
  75. Geriatrisk buksekamera   (crazy)
  76. Ny koffert   (produkt)
  77. Drikkejakke   (produkt) (i)
  78. Kran til vanndunker   (produkt) (i)
  79. Etterskolelærer   (pedagogisk tjenesteyting)
  80. Gåstokk med støttehjul  (crazy) (i)
  81. Rullator med sidevogn   (crazy)
  82. Stand up comics   (show/tjenesteyting)
  83. Tellekanter til salgs (crazy)
  84. Yogym  (tjenesteyting)
  85. Vikarbyrå for nærhet og kos  (crazy)  produkt)
  86. Bedre Bilbelte  ( produkt)
  87. Vanntårn-kraftverk (teknisk ) (i)
  88. Minikraftverk på taket     ( teknisk )  (i)
  89. Rekkeviddeangst-fordriver   (delingsøkonomi/teknisk)
  90. Takras og IstappVarsler   (teknisk/tjenesteyting )  (i)
  91. GapaWak   (sportsutstyr )  (i)
  92. DigiPostCard (Data/APP) 
  93. iPhone-lomme (produkt) (i)
  94. Vinylbar (servering) (i)
  95. 3-D Folkeprinter (Data/teknisk)
  96. Ny terrassevasker  (produkt/teknisk) (i)
  97. Jaktedderkopper  mot skjeggedyr (produkt/tjenesteyting)
  98. Norsk røkelse. Gave, suvenir   (produkt) (i)
  99. Vaskeanlegg for veigrus (teknisk)) (i)
  100. Global Pant (Global Garbage Deposit?) GGD-pantordning
  101. Sneglespesialisten (netthandel)
  102. Justeringsben for trampoliner (produkt) (i)
  103. Ny korreksjonsskrape  (produkt/verktøy) (i)
  104. Ny fergerute til kontinenten (reiseliv) (i)
  105. 94  av tørryogurt (produkt) (i)
  106. Lystorant  (servering)
  107. Røykeavvenningssett  (produkt)
  108. Voggemadrass  (produkt)
  109. Tour de Frans, 180 km på ergometersykkel  (crazy/sportsevent)
  110. Nye trender, evighetsblomster   (landbruk/gartneri)
  111. En kommune-idé   (noe for rådmannen?)
  112. SurfnFly (sportsprodukt) (i)
  113. Ny kleshenger   (Produkt) (i)
  114. LekeplassenTrim-leke-løype (i)
  115. Røykeavvenning med garanti (i)
  116. Strandbag av gamle gummidekk fra små hjul (i)
  117. SittButler (i)
  118. Lystorante
  119. Nye klistermerker (forlags-crazy produkt) (i)
  120. Shaddowy (produkt) (i)
  121. Økonomisk placebo (crazy produkt)
  122. Kommunal farevarsling (produkt)
  123. Hvit Svartmalingskonsulent (crazy tjenesteyting)
  124. Dolokkmusikk (produkt) (i)
  125. Fiskebeinern (evenement, tjenseteyting)
  126. Teflonklær  (produkt) (i)
  127. Trampolineanker(produkt) (i)
  128. Været i går  (data/produkt
  129. Middel mot brennmaneter  (produkt)
  130. Nytt spiseverktøy  (produkt
  131. Nye vinduer  (produkt)
  132. El-bil med gratis ladestrøm (produkt/tjenesteyting)
  133. Dataprogram for fastleger  (Data)
  134. Sparebankenes Gründerpakke  (produkt/tjenesteyting)
  135. Fastlegeassistent  (data)
  136. Middel mot øyenkløe  (produkt)
  137. Bankens Gründerpakke, …en god idé? (tjenesteyting)
  138. Beskyttelseskappe  (produkt) (i)
  139. kjøkkenrotskjuler (produkt) ((i)
  140. Møbeltrend (produk/håndverkt)
  141. Små poteter (landbruk)
  142. Tenniscourt equipment (produkt) (i)
  143. Mobilslave APP (data)
  144. Minnestunder (Crazy/event)
  145. Sopp-restaurant (bevertning)
  146. Greetings from Norway (produkt/suvenir) (i)
  147. Blindpassasjer-koffert (cracy) (i)
  148. Nye kommunevåpenskjold (produkt/suvenir)
  149. Gjenbrukslotteri (miljø-idé)
  150. APP for delingsøkonomi (crazy/data) ) (i)
  151. Selskapsspill (underholdning)
  152. Middel mot insekter   (produkt) ) (i)
  153. GaveAPP  (data)
  154. El-bil tilhenger  (teknisk)
  155. Mini-rensemaskin  (teknisk)
  156. Et Post-system  (data) (i)
  157. Bi-inntekt  (hobby) (i)
  158. El-bil ladestasjonsAPP (data)
  159. Lommekirken APP (data) (i)
  160. Foredrags APP (data)
  161. Selg poliser (crazy)
  162. Importhandel (handel)
  163. Evighetslampe uten strøm (teknisk) (i)
  164. EURO passport  (produkt) (i)
  165. Meningskampanjer (produkt/tjenesteyting) (i)
  166. Emballasje med budskap
  167. El-bil lyd (teknisk)
  168. Tinekanaler (teknisk) (i)
  169. Sceneteknikk med røyk (teknisk)
  170. Nye bilderammer  (produkt)
  171. Sosial entreprenørskap (tjenesteyting)
  172. Ny rullestol med gear  (teknisk) (i)
  173. Menneskehår, ressurs ikke søppel (produkt)
  174. Life Donation  (crazy) Et godt alternativ for selvmord.
  175. Hårstøvsuger  (teknisk)
  176. Hårkvern (teknisk)
  177. Nytt Forbrukermagasin (data/tjenesteyting)
  178. Kikkertbriller (optisk produkt)
  179. Chaca-kurs (tjenesteyting)
  180. Innleggssåler av menneskehår (produkt)
  181. KIWI-puter  (i)
  182. Skolagring (produkt) (i)
  183. Chips av jordskokkskall (produktsnacks) (i)
  184. Solcelle effektivisering (teknisk)
  185. Jobb hvor og når du vil  (data/tjenesteyting) (i)
  186. Myggjager (mekanisk) (i)
  187. Livsløpsbyer (for byplanleggere)
  188. Nytt Pavefartøy (crazy) (i)
  189. PBnB APP (overnatting)
  190. Spesialmodell for blocksberg-farere (crazy) (i)
  191. Fiskefarse (produkt) 
  192. Bedre buss-skur plassering  (tips)
  193. Ny datingsAPP (data)
  194. Gave til far (crazy)
  195. Walk of shame (crazy)
  196. Norges Lommetennisforbund (crazy)
  197. Hydraulisk fruktpresse (produkt/teknisk)
  198. medlemsblad for rullestolbrukere (media)
  199. Nattboken (forlagsprodukt)
  200. TallTall (netthandel)
  201. 2Joy house (crazy investering)
  202. Røykehette (produkt)
  203. Reisekniv (produkt) (i)
  204. Jernbanetips (teknisk/tjenesteyting) (i)
  205. Filmtips (mediaproduksjon)
  206. Glidelåssmykke (produkt) (i)
  207. Effektivisering av eldre vannkraftverk (teknisk)
  208. «Adopter en sau» (landbrukshjelp) (i)
  209. Omstillbart passasjersete, (teknisk)
  210. Jekke opp hele huset ved flom
  211. Skinnmøbelreparasjon  (produkt) (i)
  212. Norsk Grenselager (tjenesteyting) (i)
  213. Skopigging (tjenesteyting) (i)
  214. Reaksjonstest (data-og gaming)
  215. Vepsefelle (produkt)  (i)
  216. Rent a Carl (crazy/tjenesteyting)
  217. Ny gave-idé: (produkt)
  218. Bikkjehalsbånd (produkt)
  219. Gjenbruksidé  (produkt)
  220. Ny delingsAPP (data/produkt)
  221. Sennep med 18-års aldersgrense!
  222. En ikkebutikk (dobbelcrazy)
  223. Selg sandsekker  (produkt)
  224. Ny restaurantguide  (produkt/tjenesteyting)
  225. PappUP-Art (produkt (i)
  226. Folkelig restaurantGuide
  227. Filletrøye,  CrackTex (produkt) (i)
  228. BEDliotek  (møbel/produkt) (i)
  229. Spritekspert (tjenesteyting)
  230. Trendtekstiler  (produkt) (i)
  231. Snorkestopper (produkt)
  232. Børstematte til padelbaner  (produkt) (i)
  233. Sandbørste til padelbaner  (produkt) (i)
  234. Spinnrackert til Padel  (i)
  235. Hageskulptur/planteskulptur (i)
  236. Ladekontroll for elsykkel og iPhone.
  237. Folkemunnbind (selvhjelpsprodukt) (i)
  238. Et kraftig kosttilskudd (produkt)
  239. Lastebil med flybrigde  (teknisk
  240. Norsk Lystambulanse  (crazy)
  241. Catering med middagsgjest
  242. Lo-samler, redskap til padelbaner
  243. Tennis, linjegrøfter med laser  (i)
  244. Blytui  produkt  (i)
  245. Gammeldags post  tjenesteyting
  246. Hvalnøtter produkt (i)
  247. Felgenfornyer tjenesteyting (i)


Finn din geniale forretningside og bli mer kreativ! Bestill Gründerbibelen i dag!

Standardpris på Gründerbibelen er kr. 579,- + kr. 75,- i porto/frakt. Gjennom Agenturer.no slipper du fraktomkostninger. 


Slik kommer du opp med nye forretningsideer – Intervju med Peter Barbulla

Peter Barbulla – alias William Paul Barkley – må uten tvil en av Norges mest kreative personer. Han er en god venn av Agenturer.no og under kan du lese litt mer om hans bakgrunn og måten han kommer opp med nye forretningsideer på.

Har du enda ikke investert i boken hans så anbefaler vi at du gjør det med nå. Du kommer ikke til å angre på den avgjørelsen.

Kan du fortelle litt om din bakgrunn?

Jeg tror jeg har bestandig vært businessorientert. Jeg har alltid vært tidlig ute, jeg startet min første riktige business allerede med 19.

Var så vidt begynt med utdannelsen, men var allerede «verdensmester» slik mange unge er. Jeg klarte å selge meg inn med merkevarereklame og hadde store navn på kundelisten. Utdannelsen med flere eksamener tok jeg vedsiden av. Dette var i Tyskland.
Jeg drev dette i over 8 år og hadde en fin kundeportefølje, men så ble jeg kjent med en norsk jente i Hamburg. Hun klarte å lokke meg til Norge i 1967.
Min bedrift solgte jeg til bestevennen, og flyttet hit uten å kunne språket.

Når begynte interessen din for nye og geniale forretningsideer?

Når jeg tenker meg om så begynte det i 9års alderen. Vi lekte røver, cowboy og Zorro. Jeg lagde mine egne sverd, hjelmer og skjold og solgte til venner på bestilling.

Ikke visste jeg at dette var butikk, men jeg likte det. Senere ble idéflommen satt på vent mens jeg drev «mitt eget» i 8 år.

Men kreativiteten fikk nytt utløp som intraprenør i fast ansettelse i Norge. Det tok ett år å lære språket og jeg tok BI som privatist.  Jeg var reklamesjef i et stort varehuskonsern. Etter 11 år ble jeg headhunted til en av Norges største reiseoperatører med eget flyselskap. Også her ble det 11 år, men trangen etter å starte for meg selv, ble for stor.

Siden startet jeg flere virksomheter (16) av varierende slag. Når nye utfordringer fristet, ble de utprøvd. Det meste gikk, noe bedre enn andre, men jeg har til dags dato ikke hverken tapt på noen, ikke fått betalingsanmerkninger eller gått konkurs. Derimot ble det både AAA-rating og Gaselle, og i dag har jeg bra med salt i suppa, som man sier.

Men-, som så mange har opplevd, mistet også jeg interessen og ble utbrent på veggen, Nå bedriver jeg kun et lite nisjeforlag, skriver opp ideer, lager noen ganger prototyper, men driver også produksjon av tennis- og padel vedlikeholdsutstyr. Selvfølgelig egenutviklet.

Er ideene dine oppfinnelser?

Jeg ser de heller som fremfinnelser. Nesten alt som finnes opp er jo basert på ellers kjente komponenter og fremgangsmåter. Man kjenner til sveising, lodding, galvanisering osv. Man kjenner til de fleste råstoffer, materialer og fremgangsmåter. Det er jo bare å lage nye kombinasjoner som dekker det behovet som du har oppdaget.
Å oppdage nye nisjer, latente behov eller problem, er egentlig kjernen i saken. Har du først lokalisert en slik mangel i markedet, gir løsningen seg oftest av seg selv. Jeg ser mine fremfinnelser heller som forretningsideer. Alt munner jo ut på å tjene penger.

Hva er det første du gjør når du kommer opp med en ny forretningside?

Noterer med det samme. Jeg har alltid papir og penn i lommen. Erfaringen har lært meg at gode ideer er lysglimt som kan forsvinne etter få sekunder. Da sitter du igjen med at du bare husker du hadde en fin idé, men hva det var, – – – tjaaa???
Så sjekker jeg hva som finnes på om rådet, hva som likner, eller om noe kan forbedres. Jeg bryr meg ikke stort, om ideen er realiserbar, crazy eller kjempegod. Mange store produkter har startet med en idé som virket håpløs i utgangspunktet, folk trodde ikke på den, eller lo bare. Gehalten i en idé er den, gründeren gjør den til.
Etter en første kildesjekk lager jeg skisser, tenker, lage løsninger, og noen ganger en prototyp for å se om løsningen funker. I mange tilfeller er skisser, eller fotos av modellene viktig for å illustrere beskrivelsen.

Hvor mange av ideene kommer med i boken? Er det mange ideer du forkaster?

Ideer som er for abstrakte, blir lagt i arkivet. Kan hende at et senere lysglimt forbedrer dem til noe mer brukbart. Andre crazy ideer som kan ha en viss underholdnings-verdi, kan havne i boken. Disse kan være en verdifull trening i å utvikle abstrakt, kreativ businesstenkning, og hvem vet, -kanskje noe av disse tenner en spontan gnist til en helt ny idé hos leseren?

Hva er dine beste råd til hvordan andre kan bli mer kreativ og komme opp med egne forretningsideer?

Mengdetrening er her, som i mange andre sammenhenger, et nøkkelord.
Det du gjør mye av, kan du bli bedre i. Ideer avler ideer, så mengden er et mål i seg selv. Men for å få gnisten til å sprute, må du starte et sted.

Det finnes anbefalte fremgangsmåter om hvordan man kan bli mer kreativ. Jeg har prøvd noen og fant at de må ha blitt laget av teknokratiske «skrivebordskontorister». De liknet ikke på kreative prosesser, for meg var de alt for skjematiske og kunstig konstruerte. Ideer kan ikke fremtvinges, og jeg tviler på om de som har funnet på skjemaene, selv har kunnet produsere noen brukbare ideer ved hjelp av disse metoder.

Når jeg ser slike bilder, kommer ideene nesten av seg selv. Du ser jo problemet med egne øyne, gjør du ikke?

Slike situasjoner er ønskedrømmen for en kreativ sjel. Hva ville din løsning på dette problemet være? Eller vil du se min? sjekk nr. 66 på listen.

Som mengdetrening kan du la deg inspirere av mine over 500 forretningsideer.
Du behøver bare å lese stikkordene på den lange listen og få idé-kværna igang.
Bak hvert stikkord står det en tankeprosess som du selv kan fullføre (eller få den ferdig servert). De fleste problem kan ha flere løsninger. Dine kan være annerledes enn mine, og de kan være bedre. Jeg er tross alt også bare et individ som er laget til å tenke på min måte.

Jeg har 4 norske-, ett Europa- og 2 USA-patenter, men har ikke lenger interesse av å oppnå nye, selv om flere av ideene kan ha den «fornødene oppfinnerhøyden» i seg.
I og med at jeg publiserer disse, er allerede nyhetsverdien forspilt, og saken er ikke lenger en ukjent nyhet, eller patenterbar.
Jeg skriver bare opp alle ideene ettersom de kommer, bare det er jobb nok når jeg i snitt pønsker ut én ny hver eneste uke. Livet mitt har gått mer eller mindre i elleveårssykluser, og dette må være min tenkende og skrivende periode.

Håper at noe jeg har pønsket ut kan bli til en god forretningsidé for en driftig gründer.

Spørsmål og svar om Gründerbibelen og geniale forretningsideer

Hvor mange nye forretningsideer er det i Gründerbibelen?

Det er 329 nye forretningsideer inkludert i boken. Boken handler ikke om alt det teoretiske rundt å være gründer. Den fokuserer bare på kreative forretningsideer og du finner massevis av inspirasjon, underholdning, og kanskje også en helt ny levevei.

Jeg har min egen geniale forretningside. Kan dere hjelpe meg?

Det avhenger av hva du trenger hjelp til. Vi har en del tjenester som kan være relevante for deg. Det inkluderer blant annet søk etter agenter og salgspartnere både i Norge og i utlandet, søk etter investorer, samarbeid med advokater, etc. Det letteste er om du tar kontakt med oss så finner vi raskt ut om Agenturer.no kan bidra konstruktivt.