Spørsmål og svar

Den raskeste og beste måten å få svar på dine spørsmål er ved å kontakte oss.

Representerer du et selskap som ønsker å finne agenter / eksterne salgskanaler så finner du informasjon om hvordan du går frem på denne siden

Jobber du som agent eller ønsker du å starte med et agentur e.l. så anbefaler vi deg å vurdere medlemskap i Agenturer.no her.

Du finner også en rekke artikler og intervjuer om agenturer, agentvirksomhet, franchise, og relaterte emner i fagarkivet.

Under følger også svar på noen vanlige spørsmål.

En agent er en selger som jobber som selvstendig næringsdrivende (også kalt salgsagent).

En salgsagent jobber i sitt eget selskap og hever derfor ikke lønn fra leverandøren/hovedmannen, men fakturerer leverandøren og kan deretter ta ut lønn i sitt eget selskap. Vanligvis jobber salgsagenter på provisjonsbaserte kontrakter.

Salgsagenter  har ikke det samme oppsigelsesvernet som ansatte selgere hvor arbeidsgiver må vise til en saklig begrunnelse for å gå til oppsigelse.

Salgsagenter er beskyttet av agenturloven.

En mer utfyllende artikkel om salgsagenter finner du her.

Kan være en agent, men er ofte en videreselger. En forhandleravtale definerer omfanget av samarbeidet og regulerer rettigheter og plikter. En forhandler har typisk større handlingsfrihet (f.eks. ved prissetting til sluttkunde, etc.).
En videreselger kjøper og selger i eget navn og for egen regning. Videreselgeren har begrensede forpliktelser, men er desto mindre beskyttet (rettigheter osv.) i forhold til det han selger.

En franchisetaker leier en forretningsidé av en franchisegiver. Dette reguleres i en franchisekontrakt mellom giver og taker. Flere større merkenavn er franchisekonsepter.

Her kan du lese en egen artikkel om franchise.

Du kan enten føre ditt eget regnskap eller benytte et regnskapbyrå.

Hvis du blir medlem av Agenturer.no gir vi flere konkrete tips og fordelsavtaler blant annet på dette.

Vi anbefaler at du leser artiklene under for å danne deg en god forståelse av Agenturloven.

Provisjonssatser varierer fra selskap til selskap, og kan også variere innenfor en bedrift for ulike produkter og tjenester. Det er mange faktorer som spiller inn på hva provisjonen er:

  • Produktene som selges
  • Pris og marginer
  • Området det selges i (store avstander vs. små avtander mellom kunder)
  • Porteføljeinntekt eller ikke
  • Ekisterende kunder i markedet eller nytt marked
  • Lengden på salgssyklus

Det er derfor veldig vanskelig å gi et kort og generelt svar på provisjonsbetingelser. Vi anbefaler du melder deg på nyhetsbrevet vårt – og da får du rapporten “Hvordan lykkes med agenter i Norge”. Den går mer i detalj og gir noen konkrete eksempler på provisjonsmodeller. Du kan melde deg på her: agenturer.no/nyhetsbrev

Her er noen punkt det er lurt for salgsagenter å være oppmerksom på:

  • Er kontrakten de tilbyr i tråd med agenturloven?
  • Hvordan selges produktene idag?
  • Hvor mange salgsagenter har leverandøren allerede? Kan du få snakke med et par av dem?
  • Når er et salg et salg? Når kunden har signert en avtale eller når kunden har betalt?
  • Når vil provisjonen bli utbetalt?
  • Hva skjer når kontrakten utløper?

Det er flere:

  • Du er din egen sjef
  • Fleksibilitet
  • Velg hvem du selger for
  • Velg hva du selger
  • Bestem din egen lønn
  • Selg for flere selskaper hvis du ønsker det
  • Ingen kan gjøre deg overflødig
  • Du får betalt basert på egne resultater

Det er også ulemper med å være salgsagent:

  • Du er ansvarlig for ditt eget regnskap
  • Hvis du ikke selger så får du heller ikke betalt