Jeg har vært ansvarlig for eller delaktig i ansettelsen av hundrevis av selgere – og kjenner flere som meg. Om du følger tipsene under har du svært gode sjanser for å få salgsjobben du søker. Dette er veldig spesifikke tips for å få en salgsjobb. For mer generelle jobbråd så sjekk gjerne ut intervjuet med CV-Nerden.
1. Gjør de tydelig at du vet at en salgsjobb er hardt arbeid og du er sulten på suksess
En salgsjobb involverer hardt arbeid. Det involverer å bli avvist og du må klare å reise deg gang på gang når du møter motgang.
En arbeidsgiver vil ha en selger som kommer grytidlig om morgen og umiddelbart begynner å selge og ikke er fremmed til å ta salgstelefoner sent fredag ettermiddag om nødvendig.
Få frem at du vet at salg ikke kommer av seg selv og du er motivert og sulten nok til å legge ned det harde arbeidet som kreves for å lykkes.
2. Still de riktige spørsmålene om stillingen
Istedenfor å stille spørsmål om hvor mye du får i grunnlønn så spør hvor mye du vil tjene når du oppnår salgsbudsjettet.
Istedenfor å spørre om hvor lang tid opplæringen tar så spør om du kan begynne å selge første dag.
Istedenfor å spørre om hvor mye som er garantilønnen så spør hvilke provisjoner/bonuser som finnes hvis du leverer over salgsbudsjett.
Istedenfor å spørre hvordan produktene/tjenestene er konkurransedyktig på pris så så spør hvem som er målgruppen til din nye arbeidsgiver.
3. Få frem at du har et stort nettverk
Mange arbeidsgivere vil se på dette som et stort pluss da de bevisst eller ubevisst vil anta at du vil bruke nettverket ditt til å åpne dører og selge for dem.
I realiteten er min erfaring at nettverk ofte er overvurdert da et stort nettverk slett ikke betyr at kandidaten vil være i stand til å bruke nettverket til noe produktivt.
Likevel, med rette eller urette, så vil de aller fleste arbeidsgivere regne det som en styrke hvis kandidaten har et stort nettverk.
4. Selg meg denne pennen!
Enkelte arbeidsgivere liker å teste deg i jobbintervjuet og ber deg om å selge dem noe. Særlig etter suksessen til The Wolf of Wall Street kan enkelte finne på å gi deg en kulepenn og be deg selge dem den.
Vi spurte medlemmene i Toppselger-gruppen om dette og de fleste er enig om at det er komplett idiotisk spørsmål å stille fra arbeidsgiver. Så om du er interessert i mange morsomme svar til dette spørsmål så søk på «selg meg denne pennen» i Toppselger-gruppen.
Om du ikke skal be dem ryke og reise så er nok en av de bedre strategiene å demonstrere at du kan gjøre en behovsanalyse/salgsprosess:
Kandidat: Hva jobber du med?
Arbeidsgiver: Jeg er daglig leder i Firma AS.
Kandidat: Da har du sikkert mange møter både internt og eksternt. Stemmer det?
Arbeidsgiver: Jo. Ja.
Kandidat: Hender det at du må ta notater i møtene, signere kontrakter, eller lignende?
Arbeidsgiver: Jo. Det må jeg.
Kandidat: Har du noen preferanser på kulepennen du bruker?
Arbeidsgiver: Den må se skikkelig ut og alltid virke.
Kandidat: Da har jeg riktig penn for deg. Den er stilig og passer godt i forretningsmøter og du kan alltid stole på at den skriver godt. Vil du ha en eske eller to?
Dette er kun et eksempel, men det siste du må finne på er å begynne å mase om at «dette er en veldig fin kulepenn som skriver godt og er veldig billig».
5. Dere vil ikke angre
Når du tar arbeidsgiver i hånden etter et vellykket intervju så sier du: «Takk for at jeg fikk komme. Dere vil ikke angre om dere ansetter meg.«
Du demonstrerer her den perfekte kombinasjonen mellom ydmykhet og selvsikkerhet.
Gratulerer med ny salgsjobb!