Salg i krisetid – er det mulig?

Intervju med Anders Estes Jacobsen i Lette.no. 

Vi i Agenturer.no har snakket med Anders Estes Jacobsen, i lette.no om hva bedrifter nå bør gjøre, for å få fart på salget.

Når bedriftsnorge mer eller mindre stanset helt opp den 12. mars, innstilte mange bedrifter sine salgsaktiviteter. Mange selgere ble permittert og det å gjennomføre kundemøter fysisk, ble uaktuelt. Mange har klart å holde trykket oppe og lagt kundemøter over på video og telefon, men ikke alle.

Mange ligger nå langt bak på sine salgsbudsjetter og det store spørsmålet blir: Hva nå, hvordan tar vi igjen det tapte?

Først og fremst, handler det nå å få igang salgsaktivitetene igjen der det er mulig. Det er ikke for sent å ta igjen mye av det tapte, før sommerferien. Vi anbefaler at man tar opp igjen prosesser man måtte ha innstilt. Ta kontakt med eksisterende kunder og prospekter man har hatt dialog med. Gjør avtale om videre fremdrift, så tror vi at det er fullt mulig å gjenoppta nysalg. Fyll kalenderen med avtaler gjennom å booke møter med kvalifiserte prospekter.

Ønsker kundene å gjennomføre møter i disse tider da?

Vår erfaring er at svaret på dette er et klart ja. Våre kunder har i meget stor grad klart å vri over til telefonmøter og møter over video. Men de siste ukene, har det også blitt gjennomført møter ansikt til ansikt. Senest i går kom det gledelige nyheter om at skolene gjenåpnes og de fleste arenaer som har vært stengt skal etterhvert åpnes opp. Vi opplever at det er en utålmodighet hos bedriftene etter å komme i gang.

Du nevner at det er viktig å komme i gang med salgsaktiviteter, hva legger du i det?

I tillegg til å være synlig i digitale flater, med nyttig innhold, er det kritisk at man tar opp telefonen og prospekterer. Korteste vei til et kundemøte, er å ringe. Et tiltak kan være å arrangere ringedager med konkrete mål per selger og for teamet.

Hvilke andre tiltak kan man iverksette?

Dersom man ønsker å booste salgsaktivitetene, kan man vurdere å leie inn salgskraft eksternt. Det finnes flere dyktige byråer, som tilbyr prospektering og møtebooking. Ved å outsource dette, kan man få på plass et stort volum møter på kort tid. Man har også den fordelen at man kan avslutte eller redusere dette, når man måtte ønske. Dette kan være et godt supplement, til egne salgsaktiviteter.

Er det noe man bør tenke på, når man tar kontakt med potensielle kunder i disse dager?

Bedriftene er rammet ulikt av krisen. Noen har faktisk opplevd omsetningsvekst, som for eksempel aktører innen netthandel, mens andre har opplevd å miste så og si hele sin inntekt. Mange har permittert ansatte, mange er usikre på egen jobb. Det er derfor viktig å trå varsomt, vise empati og forståelse for den enkelte bedrifts situasjon.

Har du noen siste tips?

Ikke annet enn at det gjelder å satse. En krise er også en mulighet. De som nå tilpasser seg, holder salgsaktiviteten oppe, investerer i sine ansatte og sine kunder, de vil komme seg styrket gjennom dette.

Anders Estes Jacobsen

20 års erfaring med salg og markedsføring.

Lette er totalleverandør av tjenester du som salgsdirektør trenger. Du kan få hjelp til utforming av salgsstrategi, komme i gang med nye salgskanaler, kartlegging og kvalifisering av salgsbyråer. Vi kan også fylle dine selgeres pipleline med kvalifiserte møter, gjennom vår møtebookingstjeneste. La oss gjøre det lettere for deg å overgå ditt salgsbudsjett. Les mer her: www.lette.no