Om selskaper som tilbyr provisjon

På et Facebook-innlegg på vår side var det nylig en mann som la inn kommentaren under (gjengitt ordrett):

Når produktet blir så dårlig at man ikke har trua på det selv, ansetter mat provisjons selgere…..eller leter etter agenter….”

Jeg vet ikke om dette er en utbredt mening, men kan like gjerne avlive den først som sist.

Det vår Facebook-venn implisitt sier er at de dårligste/minst salgbare produktene selges av provisjonsselgere. Det vil si at om du er en selger som jobber på provisjon har du dårligere forutsetninger for å lykkes enn andre.

Det finnes tusenvis av eksisterende provisjonsselgere som motbeviser denne påstanden. Mange større og veletablerte selskaper benytter seg av agenter og provisjonsselgere.

Har ikke forsikringsgiganten If troen på produktene sine da de selger via et agentnettverk?

Hva med sokkene og hanskene til Therese Johaug som har fått massevis av positiv mediaomtale? De fant provisjonsbaserte salgsagenter gjennom Agenturer.no. Har de ikke troen på sine produkter?

Hva med telegiganten Phonero? Har de ikke troen på sine egne produkter da de bruker provisjonsbaserte selgere?

Det finnes provisjonsselgere og agenter som jobber på vegne av disse tre selskapene og tjener drøssevis med penger (langt mer enn en vanlig lønnsinntekt).

Og om jeg tok meg tid til det så kan jeg liste hundrevis av andre selskaper som har ett vinn/vinn samarbeid med provisjonsselgere / salgsagenter.

Det er ikke bare større selskaper som salgsagenter jobber for med suksess. Det er desto mer vanlig at salgsagenter jobber for mindre selskaper/importbedrifter/utenlandske selskap. Dette er selskap som finner det mye mer hensiktsmessig å innlede et samarbeid med en etablert lokal salgsagent enn å ta store kostnader ved å åpne opp eget kontor og drift på alle steder de ønsker å være representert.

Det er flere gode grunner enn rent økonomiske at selskaper ønsker å bruke salgsagenter. En selvstendig salgsagent har helt andre intensiver og et helt annet eierforhold til resultatene enn en ansatt selger. Man kan derfor tiltrekke seg dyktige partnere enn ved en normal ansettelse. Av nettopp samme grunn er franchisekonsepter populære. McDonalds lar ikke andre parter eie 80 prosent av restaurantene sine fordi de ikke har to på konseptet ditt, men fordi de har større tro på at restauranten blir en suksess med en motivert driver med eierinteresser.

Finnes det et og annet selskap som har dårlige produkter som søker agenter. Selvfølgelig gjør det det, men å hevde at det er fordi selskaper har dårlige produkter at de søker provisjonsbaserte salgsagenter finnes det ikke noe empirisk grunnlag for å si.

Lars