GDPR sjekkliste – hvor langt har småbedriftene kommet med GDPR arbeidet?

Skrevet av Tommy Svendsen.

Aller først så kan det være greit å redegjøre for hva GDPR er….

GDPR står for General Data Protection Regulation, og er en europeisk forordning som ble innført i Norge sommeren 2018. Det er Datatilsynet som har ansvar for at virksomheter etterlever regelen om personvernet. Forordningen er ment for å beskytte og ivareta opplysninger som bedrifter, foreninger, idrettslag, organisasjoner og andre samler inn av personopplysninger og data.

Det er et krav at GDPR – ordningen skal sikre informasjon om privatpersoner, blant annet ved at du som virksomhet, på en forståelig måte, skal opplyse om hvorfor informasjon samles innhvorfor den beholdes og hvor lenge dataen skal oppbevares. Kort sagt; ansatte, klienter og andre du oppbevarer personopplysninger på skal altså informeres

Den nye lovgivningen gjelder ALLE virksomheter som behandler personopplysninger. Det er ledelsen sitt ansvar å overholde de nye pliktene, få dette implementert og følge opp dette i virksomheten med å dokumentere GDPR arbeidet. 

Igjen; oppbevarer du personopplysninger så må du informere, overfor myndigheter og andre må du dokumentere.  

At det er krav rundt GDPR ordningen har de fleste fått med seg, men er du klar over hva som ligger i dette?  

Etterspørsel om dokumentasjon for systematisk GDPR arbeid kan komme fra kunder/medlemmer, oppdragsgivere, samarbeidspartnere og myndigheter. I denne forbindelse må du kunne du henvise og framlegge dokumentasjon å tydeliggjøre at virksomheten tar dette på alvor.

Det er på langt nær alle virksomheter som har gjennomført de nye kravene i personvernordningen. Kun 4 av 10 virksomheter har fått på plass rutinene rundt GDPR arbeidet. Spesielt ser man at små og mellomstore aktører ikke har fått kontroll på GDPR. 

At mange små og mellomstore virksomheter ikke har GDPR på plass skyldes ofte uvitenhet om den nye lovgivningen, mangel på kompetanse for å få GDPR på plass, eller at man faktisk ikke har tid til å «gjøre noe med det».  Det kan være lett å kjenne seg igjen som småbedriftseier på dette.  

Nå er det slik at GDPR er lovpålagt, og man MÅ være klar over at brudd på regelverket kan gi store konsekvenser i form av sanksjoner og bøter. Ikke minst så må man tenke på virksomhetens renommè og tillit dersom personopplysninger kommer på avveie.  Er du klar for å håndtere dette, dersom det skjer i din virksomhet?

Det er altså langt i fra tilstrekkelig å bare ha en personvernerklæring på hjemmesiden eller at ansatte har fått informasjon om personvern internt i virksomheten. Arbeidet med GDPR krever mer.

Her får du en 10 punkts sjekkliste på hva du bør gjøre for å få på plass GDPR i virksomheten:

  • Skaff en total oversikt over hvilke personopplysninger virksomheten oppbevarer.
  • Gå deretter igjennom hvorfor opplysningene oppbevares, og hvor lenge dere skal oppbevare opplysningene.
  • Få oversikt over hvem i virksomheten som har tilgang til personopplysninger.
  • Få oversikt over hvilke rettigheter en person (ansatte og klienter) har i forbindelse med personvernordningen. Dette gjelder både innsynsrett, oppdateringer, retten til å bli slettet osv. Få oversikt over hvordan virksomheten skal håndtere dette.
  • Få oversikt over hvordan virksomheten oppbevarer personopplysninger. I papirform, digitalt, epost?
  • Skaff til veie informasjon om hvordan man skal forholde seg til Datatilsynet, og hva man skal gjøre dersom opplysninger om personer kommer på avveie.
  • Er det behov for å opprette eget ombud i virksomheten, som håndterer personvern som en av oppgavene?  
  • Sørg for å informere klienter/medlemmer, ansatte og andre om personvernet i virksomheten. Dette gjøres gjennom personvernerklæringer og samtykke/godkjenninger.
  • Få oversikt over eksterne som behandler personopplysninger på vegne av virksomheten. Foreligger det databehandleravtale eller erklæring på at de ivaretar personvernet på vegne av dere?
  • Få på plass dokumentasjon som rutiner, prosedyrer og loggsystem rundt GDPR arbeidet. Herunder avviksrutiner, handlingsplaner, oppfølging osv. Det er dette som dokumenterer at virksomheten tar GDPR på alvor.

GDPR handler om trygghet for dine ansatte, kunder og samarbeidspartnere. GDPR arbeidet må derfor være en løpende prosess i virksomheten.

Har du spørsmål rundt GDPR eller ønsker bistand for å få dette på plass i virksomheten, så kan ta kontakt på telefon 924 99 992 for en uforpliktende samtale.

Agenturer.no er Norges ledende portal for nye forretningsmuligheter. Gjennom Agenturer.no kommer selskaper i kontakt med profesjonelle salgsagenter, provisjonsselgere, forhandlere, franchisetakere, og andre selvstendige salgspartnere. Vi har et stort publikum som er interessert i nye salg- og forretningsmuligheter.

Hundrevis av bedrifter har benyttet Agenturer.no til å knytte til seg dyktige selvstendige agenter og andre selgere.

I tillegg til å finne selvstendige salgspartnere så tilbyr Agenturer.no et unikt medlemskap for bedriftsledere og småbedrifter. Les mer om det det på agenturer.no/bli-medlem.

Vi eier også Toppselger-nettverket som har Norges største gruppe av profesjonelle selgere og salgsbyråer. Dette gir flere positive synergier for våre kunder ettersom vi raskt og effektivt også kan nå ut til ansatte selgere og salgsbyråer.

Agenturer.no eies av Agenturer AS.

På Agenturer.no finner du akkurat nå 89 ulike forretningsmuligheter. Det inkluderer ledige agenturer, franchisemuligheter, agentmuligheter, forhandlermulighter, etc. I praksis alle muligheter hvor bedrifter søker salgspartnere for å skape et vinn/vinn forhold.

Enten du jobber selvstendig eller representerer en bedrift så kan du finne nye produkter og muligheter som kan gi dere nye inntektskilder. Sjekk ut muligheter som er online nå her

Om du ønsker tilgang på eksklusive muligheter og at vi pro-aktivt ser etter nye inntektsmuligheter for din bedrift kan du bli medlem av Agenturer.no

Å knytte til seg salgsagenter eller selvstendige selgere gir en rekke fordeler fremfor å ansette ordinære selgere. Agenturer.no har et stort publikum av personer og bedrifter som er på jakt etter gode salgsmuligheter og er en ideell plattform for å få tak i salgsagenter og selvstendige selgere.

Les mer om våre tjenester for å få på plass selvstendige salgspartnere.

Søker dere nye franchisetakere, master franchise, eller forhandlere er Agenturer.no en utmerket arena hvor dere når ut til riktig publikum. Vi har titusenvis av følgere på nettsiden og i sosiale medier som er interessert i denne type forretningsmuligheter. Vi retter oss ikke mot vanlige jobbsøkere, men mot personer og bedrifter som er åpen for å starte ny virksomhet eller utvide sin eksisterende virksomhet. 

Start søk etter franchisetakere eller forhandlere her

Flere nettbutikker, bedrifter og andre virksomheter er blitt solgt via en annonse på Agenturer.no. Årsaken er at vi retter oss kun mot personer og bedriter som er interessert i nye forretningsmuligheter. De som besøker Agenturer.no og følger oss i sosiale medier er åpen for å starte ny virksomhet eller utvide eksisterende virksomhet. Å kjøpe et firma eller forretningskonsept kan være en utmerket mulighet for nettopp dette.

Vi har også flere investorer som følger oss og ser etter investeringsobjekter. 

Om dere enten ønsker å selge et selskap eller finne investorer så tilbyr vi en svært god løsning hvor kampanjen er live helt til dere har fått på plass enten en kjøper eller investor. Les mer her

Vi er veldig stolt over medlemskapet vi tilbyr og legger massevis av tid og ressurser ned i at det gir MYE mer verdi enn medlemsavgiften.

Medlemskapet passer perfekt for bedrifter mellom 1 og 10 ansatte, men vi har også noen privatpersoner og større bedrifter som medlem.

Les mer om fordelene med medlemskap her

Del denne artikkelen med ditt nettverk

Share on facebook
Del på Facebook
Share on linkedin
Del på Linkedin