René Brunsvik er en karriereveileder og tekstforfatter som har drevet nettsiden cvnerden.no i over 8 år. Hans høyeste ønske er å få jobbsøkere til å bruke enda bedre fremstillings- og salgsteknikker i søkeprosessen. Toppselger.no tok en prat med ham.
Hva gjør deg til en ekspert på CV-skriving?
– Nå har jeg først og fremst jobbet med dette i 5 år, og karriereveiledet mange hundre mennesker. Og jeg har også fulgt veldig nøye med på feltet, satt meg inn i ting og «nerdet» i vei. Så jeg vil si jeg kan dette nå.
Men det jeg i utgangspunktet kan, er kommunikasjon og tekstlig fremstilling. Så min vei inn har vel vært å se på CV/søknad med kommunikasjonsfaglig blikk – hvordan man fremstiller seg godt i det formatet. Det er et lite, men ganske spennende felt.
Hva er den groveste feilen man kan gjøre når man skriver CV?
– Her ville nok mange svart «skrivefeil», «slurv», «partybilde som profilbilde» etc. Og det er til en viss grad sant, alle disse tingene kan slå negativt ut. Den verste av denne type feil er nok om man legger ved feil kontaktinfo – jeg har flere ganger veiledet folk som har sendt ut søknader med feil tlf-nummer eller feil epostadresse, og lurt på hvorfor i all verden de aldri blir ringt. Akkurat dette er det verdt å dobbelt- og trippel-sjekke
Jeg vil likevel si at den groveste «feilen» er av en litt annen karakter. Den groveste feilen, er hvis du ikke får fremstilt godt nok noe ved deg selv som kunne gitt deg jobben.
Jeg vet om jobbsøkere som utelater konkrete, viktige erfaringer. Enten fordi de glemmer å nevne dem, tenker at det ikke er relevant, eller strekker seg langt for å korte ned CV-en sin.
For å demme opp for denne feilen, må man vite nok om jobben man søker. De beste CV-ene er ikke bare objektive resyméer av dine livsfakta – de beste CV-ene legger seg tett inntil behovene til jobben du søker, og vektlegger de erfaringene dine som er viktigst.
Hvis jobben trenger noen med erfaring fra søkemotoroptimalisering, og du faktisk har gjort dette med suksess i din forrige jobb uten å få det tydelig frem – så er det en grov misset mulighet. Og i mine øyne mye grovere enn om du har et par stavefeil her og der.
Kan du gi oss et smart triks på hvordan man kan få CV-en til å skille seg positivt ut og ikke forsvinner i mengden?
– Ja. Den aller beste CV-en er den som er skreddersydd. Et nøye svar på arbeidsgivers behov.
Jobben du søker har et problem de må løse (det er derfor de trenger deg). Og i de beste CV-ene trenger ikke arbeidsgiver lete gjennom mengder av informasjon for å finne ut om du er rett match – i de beste CV-ene popper den informasjonen opp av seg selv og er noe av det første arbeidsgiver ser.
Et par mulige triks for å gjøre dette:
1) Få først kjennskap til arbeidsgivers største ”problem”. Les deg opp, tenk, snakk med dem på telefon. Alle sånne ting.
2) Finn ut hva i din bakgrunn som svarer best til dette behovet. Har du den spesielle erfaringen, bakgrunnen, motivasjonen som trengs? Gradér bakgrunnen din for deg selv etter hva du tenker er viktigst.
3) Sett inn det som er viktigst på synlige, viktige steder. En ”Profil” eller ”Nøkkelkvalifikasjoner” er et glimrende sted å starte, her kan du få solgt inn nesten alt. Velg så ut de tre, fire, fem erfaringene dine som er viktigst, og gi dem best synlighet og plass i CV-en. Forklar godt under hver viktige stillingsbeskrivelse. Uviktig erfaring kan du korte ned, eller samle sammen i et eget ”samlepunkt” under den viktige erfaringen.
Andre triks som kan få CV-en til å skinne: Bruke aktivt språk, ikke passivt. Konkretisere og tallfeste erfaringene sine så mye man kan (særlig i bransjen deres). Og bruke plass på å forklare hver viktige erfaring godt.
Denne type CV tar lenger tid å lage enn en nøytral, kronologisk oppsummering av dine fakta. Men til gjengjeld vil denne CV-en virkelig skrike etter å bli lest der den ligger i bunken – og det er verdt å ta seg bryet, enten for drømmejobben, eller hvis man har gått litt i stampe i jobbsøkingen. Jeg pleier å anbefale å skreddersy hver CV til hver bransje, som et minimum.
Har du noen spesifikke tips til personer som søker på jobber innen salg?
– Med forbehold om at Agenturers lesere kjenner salgssbransjen bedre enn meg, så vil jeg si dette: Ikke hold igjen noe av det som gjør deg til en selger. Du søker som selger, og skal jobbe som selger – så vis at du er en selger!
Jeg veiledet en amerikansk jente en gang, som var drivende dyktig og hadde jobbet i markedsavdelingen til flere store selskaper i USA: Likevel slet hun med å få jobb i Norge, og det var nok også fordi hun hadde plukket opp hvor «beskjedne» vi nordmenn var, hadde lest seg mye opp på Janteloven, og søkte derfor også veldig forsiktig og ydmykt for å ikke fremstå arrogant. Det var en intelligent ting å gjøre i og for seg, men fungerte ikke likevel. Og vi ble enige om at hun skulle slå seg løs og selge seg selv sånn som hun ville gjort som en aggressiv selger i statene.
Hun kom tilbake etter et par dager med ny jobb. Hun hadde simpelthen ringt sjefen i en bedrift som hadde lyst ut stilling, gitt ham en pitch på 10 sekunder hvor hun fortalte at hun kunne spare ham for masse penger og tid ved å droppe hele ansettelsesprosessen og heller ansette henne – og fulgt opp med å vise inngående kjennskap til bedriften, deres planer videre, og hvordan hun kunne få salget opp fremover. Hun sa at hvis hun ikke hadde fått dette resultatet etter to måneder, ville hun slutte. Hun fikk jobben på flekken, holdt det hun lovet, og har gjort mye bra for bedriften de siste to årene, fikk jeg høre for litt siden.
Poenget mitt er dette: Du er en selger og skal jobbe som en selger. Så bruk alt i din makt av dine selger-skills. Vis hvilken FORDEL arbeidsgiveren får av å velge deg. Gjør det LETT for arbeidsgiver å velge deg. Skriv en søknad med en ekstrem call-to-action. Alle disse tingene som dere selgere vet og kjenner til bedre enn meg. Mitt tips er å bruke alt som gjør deg til en god selger når du søker – demonstrer at du har den overtalelsesevnen du faktisk skal bruke i jobben. Om det er å ringe dem før arbeidsgiver i det hele tatt rekker å lese bunken – så gjør det.
Trine Larsen, som er hodejeger i Hammer Hanborg har uttalt at CV er utdatert. Hva er din mening om dette?
– Jeg er ikke helt uenig i det. Jeg, som har bygget en hel nettside rundt CV-skriving, er heller ikke så veldig fan av CV-en som konsept. Det er en statisk og nokså formell ting, som sjelden viser frem godt nok hvem du er og hva du kan.
Nå tror jeg heller ikke at den ikke er på vei ut helt ennå. Men det som er helt sikkert, er at i mange bransjer kan jobbsøkere begynne å bruke andre og supplerende ting. En fantastisk LinkedIn, en spennende blogg som viser hva du kan.
For å jobbe som journalist er det mye viktigere at du kan vise til en blogg som fenger lesere enn at Cv-en er tettpakket. For å jobbe med synlighet på nett er det mye viktigere å vise at du ligger øverst på Google enn å fortelle i CV-en at du er flink. I bransjer som er tett bundet med nye digitale medier, begynner CV-en å halte litt bakerst i rekken. Selv om den teller og skal med.
Likevel, den beste CV-en er jo kanskje den som aldri blir skrevet. Fordi du har gjort et ordentlig stykke arbeid sånn at ordet om deg går, og du blir plukket opp eller får innpass før du trenger å sitte å knote med dokumentene.
Hva er det beste du kan svare om arbeidsgiver spør om referanser, men du som kandidat ikke har noen gode referanser å gi?
– Kanskje en litt irriterende måte å svare på – men aller først bør du forsøke å unngå å komme i den situasjonen. Referanser er viktig, det fungerer som “social proof” og en kontrollmekanisme, slik at historien om deg i arbeidslivet ikke bare blir fortalt fra din munn.
Så første bud er å forsøke å finne så gode referanser som mulig – og hvis du ikke har så gode naturlige referanser, forsøke å likevel finne noen litt originale referanser som kan si noe godt om deg i en profesjonell setting. En tidligere sjef som har jobbet tett med deg er gjerne den beste type referanse – men du kan også ha en kollega, forretningspartner, kunde eller en annen som kjenner deg profesjonelt, og som har sett gode sider av deg.
Så gjør først og fremst en jobb med å forsøke å finne referanser, siden det er forventet at du har dem.
Men til selve spørsmålet om hva du konkret svarer hvis du blir bedt om referanse, men ikke har noen gode å gi. La oss si at du ikke har referanser fordi du hadde en opprivende arbeidskonflikt der du var sist, og du var der i mange år, så det er ingen andre aktuelle referanser å finne.
Det er ikke noe fasitsvar på hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen – men det er nok bedre at du forteller og “eier” situasjonen enn at du lar arbeidsgiveren finne ut den dårlige nyheten selv.
Det er forventet at du har referanser, så hvis du ikke har referanser men smiler og nikker og later som ingenting, og arbeidsgiver deretter finner ut at du enten har dårlige eller fraværende referanser når hun skal ringe, kommer du ikke så godt ut av det.
Det er bedre å naturlig og rolig forberede arbeidsgiver på at du ikke har referanser og hvorfor du ikke har det (men ikke gå inn på detaljer i arbeidskonflikter, eller snakk nedsettende om de som ikke vil være referansen din) – og fortell hvorfor du kan være en god kandidat likevel. Vær kreativ og på tilbudssiden med alternative måter å få vist frem at du vil passe inn i jobben selv om du ikke har gode referanser.
Men før du havner i denne situasjonen, bør du gjøre en god jobb med å finne potensielle referanser, og tenke kreativt rundt hvem som kjenner deg og kan si noe godt om deg profesjonelt. Det kan være flere enn du tror!