3-punkts huskeliste for bedriftseiere som skal selge en virksomhet

Agenturer.no har et stort publikum av gründere og bedriftseiere og er en egnet kanal for å finne interesserte kjøpere til småselskaper og forretningskonsepter.

Vi tilbyr helt unike betingelser for annonsører som søker kjøpere til et firma eller forretningskonsept.

For at du skal lykkes med salget så ber vi deg lese gjennom de tre punktene nedenfor før du registrerer en annonse hos oss.

1. Er du skikkelig forberedt?

Manglende forberedelser er den vanligste feilen små bedriftseiere gjør. Akkurat som du ville vasket ned huset ditt, muligens også ta et ekstra malingsstrøk på noen vegger, før du legger ut boligannonse på finn.no så er det viktig at du går gjennom flere viktige aspekter av virksomheten din før du annonserer ut salget i markedet.

Finansielle dokumenter, lønnsomhet, leiekontrakter, bemanningsproblemer og andre utfordringer vil ha innvirkning på om du får solgt og til hvilken pris.

Vær godt forberedt slik at du kan svare godt på alle spørsmål du kan få og har alle relevante dokumenter lett tilgjengelig. Tenk gjerne gjennom hva du ville spurt om hvis det var du som var kjøper.

Hvis du vil vurdere konsulenthjelp til forberedelsene så kryss av for “tilbud på konsulentbistand” når du registrerer annonsen.

2. Er du for høy på pæra?

Det er ingenting galt å være stolt over virksomheten din og være trygg på at du kommer til å selge for en god pris.

Vær dog klar over at en fallgruve som du kan havne i er at du personlig setter en høyere verdi på virksomheten enn det noen vil gjøre utenifra. Det kan være at du ser muligheter og potensielle i selskapet som ikke kan måles objektivt.

I den virkelige verden er verdsettelsen basert på målbare kriterier, ikke eierens personlige estimering av verdien.

Hvis du ønsker tilbud på en objektiv verdivurdering så kryss av for “tilbud på konsulentbistand” når du registrerer annonsen.

3. Har du sagt ifra om at du planlegger å selge til ansatte?

Hvis du publiserer en åpen annonse hos oss så er det viktig at du opplyser eventuelle ansatte og nære forretningsforbindelser om at du vurderer å selge virksomheten. Det er naturligvis lite heldig for deg som bedriftseier om dine ansatte ser at arbeidsplassen deres er lagt ut for salg uten at noen har fortalt dem om det.